Beste praksis for bibliotek og innbyggertorg

Prosjektet “Beste praksis for bibliotek og innbyggertorg” er et samarbeidsprosjekt mellom Drammen kommune og Indre Østfold kommune. I prosjektet har de analysert og sett på hva som ligger i en samorganisering og analysert innbyggerne og de ansattes forhold til innbyggertorg. Et resultat av prosjektet er fire ulike modeller for samorganisering.

Utgangspunktet for prosjektet var sammenslåingen av kommuner i både nye Drammen Kommune og Indre Østfold kommune. I sammenslåingsprosessen valgte kommunen å organisere servicefunksjon, for Drammen og i Indre Østfold kalt Innbyggertorg, sammen med bibliotek. På noen lokasjoner er disse også samlokalisert.

Resultatet fra prosjektet er nyttig for andre som jobber med samorganisert eller har en omorganisering i vente enten du
er bibliotekar, servicearbeider i kommunen, leder, kommuneadministrasjon eller politiker.

Prosjektet er støttet med Nasjonalbibliotekets utviklingsmidler.